LLEI 8/2006: (RESPOSTA A LES) TRAVES A LES TREBALLADORES DE L’ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (2)

Avui pretenc reprendre el fil que vaig encetar ahir amb la solució (o la resposta) a les diferents preguntes que em vaig fer i que ningú “oficialment competent” per respondre-les es va dignar a fer-ho.

En primer lloc, les treballadores de l’administració pública hauríeu de saber que la llei que preval quant a la conciliació de la vida personal, familiar i laboral del seu àmbit (administracions públiques de Catalunya) és la Llei 8/2006, aprovada per la Generalitat de Catalunya. Per tant, el primer que s’ha de fer és anar a sant Google, buscar-la, descarregar-la i llegir-la a conciència.

En segon lloc, les treballadores de l’administració pública hauríeu de consultar diverses companyes que ja hagin passat per la mateixa situació. L’experiència és un grau i poder comparar diferents casos ajuda a fer-se’n a la idea, de com va la cosa.

En tercer lloc, les treballadores de l’administració pública hauríeu de conèixer el tarannà del vostre metge o metgessa de capçalera, que serà qui us haurà de firmar el comunicat de les baixes i les altes. Ho hauríeu de saber perquè, si voleu programar mínimament la part final de l’embaràs i agafar la baixa laboral (abans no us poseu de part o tingueu una lumbàlgia que no us pogueu ni bellugar), és important saber si us tramitarà aquesta documentació (jo ho he fet avui i m’he quedat força tranquil·la).

Tot i així, a continuació us deixo les preguntes que vaig escriure en un document de text (sóc així d’endreçadeta, jo) per anar-les resolent de mica en mica. Així mateix, trobareu les respostes després de remenar per aquí i per allà i d’esbrinar com coi funcionava tot plegat. Espero que us sigui d’utilitat:

1- Quants dies tinc de permís de maternitat?

En primer lloc, heu de distingir entre la baixa laboral i el permís de maternitat. D’una banda, la baixa laboral es refereix a una baixa per malaltia i això suposa  la reducció d’un tant per cent de la retribució mensual (si no vaig mal fixada, en el cas de les administracions públiques, si el motiu de la baixa laboral té a veure amb l’embaràs, la retribució es manté el 100%). D’altra banda, el permís de maternitat és un període de 16 setmanes seguides (112 dies, comptant festius i laborables) després d’haver donat a llum/adoptat/acollit un infant.

En el meu cas, de l’administració per a la qual treballo, a més, tinc 8 dies afegits, comptant festius i laborables. Per això, us recomano que demaneu a les companyes que ja han parit o als responsables corresponents si hi ha alguna mena de permís addicional.

2- Com funciona el permís de lactància?

El permís de lactància suposa poder gaudir d’1 hora al dia (sencera o partida en dues mitges hores) fins que el nadó fa 9 mesos, és a dir, des que ens incorporem del permís de maternitat fins llavors. Així mateix, aquest temps es pot compactar, la qual cosa suposa 14 dies (però, vigileu!, en aquest cas es refereix a dies laborables, és a dir, que no heu de comptar els caps de setmana o els festius que hi hagi al mig).

3- Quan i a qui s’ha de comunicar que es vol gaudir del permís de lactància?

S’ha de demanar durant el permís de maternitat i, normalment, es tramita amb un registre d’entrada, perquè en quedi constància. S’ha d’indicar el tipus de lactància que es farà (gaudi d’1 hora fins als 9 mesos o lactància compactada) i el termini corresponent. No cal demanar “permís” a ningú per fer-la o per especificar quina modalitat portareu a terme; és una decisió unilateral (de la treballadora) i l’empresa ha d’acatar per llei el que s’especifiqui.

4- Segons l’article 26 de la Llei 8/2006, es pot fer una reducció d’un terç o de la meitat de la jornada amb dret al 80% o al 60% de els retribucions. En aquest sentit, seria el total de líquid a percebre a final de mes (amb triennis i complements)? Si no, què es tindria en compte?

La retribució de la reducció correspon al total de líquid a percebre (és a dir, al sou brut).

5- En cas de reducció de jornada, quan ho hauria de comunicar?

La reducció de jornada es pot demanar fins que l’infant tingui 6 anys i, tal com passa amb la lactància, no s’ha de “demanar permís”. Si es vol fer de seguida que ens incorporem, s’ha de comunicar durant el permís de maternitat (es pot fer en el mateix document que el de la lactància). Així mateix, s’hi ha d’indicar el tipus de reducció (un terç o la meitat) i el termini d’aplicació de la reducció.

6- En el cas que volgués ampliar el termini de la reducció de jornada, podria fer una segona sol·licitud?

Sí, abans que acabés el primer termini (la tramitació és igual que en la resta de casos).

7-  En el cas que volgués fer excedència, quan ho hauria de comunicar?

L’excedència es pot demanar fins que l’infant tingui 3 anys i tampoc no s’ha de “demanar permís”. Si es vol empalmar amb el permís de maternitat, s’ha de comunicar durant aquest període (es pot fer en el mateix document que el de la lactància) i s’ha d’especificar el temps en què es realitzarà.

**En aquest últim punt, he de fer un petit incís. Quan vaig demanar sobre aquesta qüestió a les fonts “oficials”, em van informar que, fins a l’any d’excedència, a les interines/treballadores laborals fixes/treballadores funcionàries se’ls reserva la plaça que ocupen. Ara bé, a partir de l’any, es manté el lloc, però pot ser que la ubicació canviï (és a dir, que us canviïn de departament).

A més, atenent les circumstàncies actuals de crisi econòmica, en el cas de les treballadores eventuals, el contracte s’extingiria automàticament.

A més a més, em van puntualitzar que, davant un possible canvi de legislació, les places que quedessin desocupades durant molt de temps (per una excedècia, per exemple) podria ser que es tinguessin en compte a l’hora de fer una reducció de plantilla.

Això ho comento perquè la legislació vigent (Llei 8/2006) estableix que “la persona afectada [per l’excedència] té dret a la reserva del lloc de treball amb destinació definitiva” i “la persona afectada [que] ocupa un lloc de treball amb destinació provisional conserva els drets generals sobre aquest fins al cessament o fins al moment en què es resolgui la convocatòria de provisió corresponent”. És a dir, que, segons la normativa vigent, si s’ocupa una plaça relativament fixa no es perdria el lloc. Però les lleis estan canviant i la reforma dins l’administació pública s’està coent en aquests moments. Per tant, aquesta última opció podria ser la més arriscada laboralment (fot pena haver de dir-ho, però les coses estan així…).

Bé, després de tot aquest missal, espero haver pogut ajudar algú. Si més no, m’hauria agradat trobar-me alguna cosa així abans d’haver hagut de peregrinar durant tants mesos. Sort!

Etiquetat

4 thoughts on “LLEI 8/2006: (RESPOSTA A LES) TRAVES A LES TREBALLADORES DE L’ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (2)

  1. Martachka ha dit:

    Jo hauré de començar aviat la meva peregrinació per esbrinar com funciona tot el tema de baixes, permisos i retribucions en el cas de les mares autònomes… Desitja’m sort!

    • Martachka ha dit:

      Ah, i per cert, déu n’hi do la currada que t’has fet per esbrinar-ho tot! Enhorabona per la perseverança!!!

      • Sança ha dit:

        Si és que ja ho diuen: qui no plora no mama… I jo volia “mamar” tranquil·lament, així que em va tocar “plorar” una estona (he he he). Però ja tinc fet el camí, i això és el que m’importa.

    • Sança ha dit:

      Moltíssima sort! Espero que us ho pogueu manegar tan bé com pogueu per poder gaudir al màxim de la Laia i el Nil.

Deixa un comentari

El meu cigronet

Blog d'una mare primerenca

Estimat bloc...

Blog d'una mare primerenca

Sortir amb nens

Blog d'una mare primerenca

Ara.cat - Criatures

Blog d'una mare primerenca

Diari d'una mare ginecòloga

Blog d'una mare primerenca